Notice: Undefined index: login in /data/modulweb/includes/config.php on line 90

Notice: Undefined index: userid in /data/modulweb/includes/config.php on line 92

Notice: Undefined index: status in /data/modulweb/includes/config.php on line 93

Notice: Undefined index: login in /data/modulweb/index.php on line 13

Notice: Undefined index: cuser in /data/modulweb/index.php on line 13

Notice: Undefined variable: mwax in /data/modulweb/index.php on line 23

Notice: Undefined variable: g in /data/modulweb/index.php on line 58

Notice: Undefined variable: design in /data/modulweb/index.php on line 109

Notice: Undefined index: login in /data/modulweb/includes/config.php on line 90

Notice: Undefined index: userid in /data/modulweb/includes/config.php on line 92

Notice: Undefined index: status in /data/modulweb/includes/config.php on line 93
Fiat126.hu - Az autó története
Fiat126.hu -
Notice: Undefined property: stdClass::$login in /data/modulweb/modules/51.php on line 3
2018. Január 17. Szerda, Antal, Antónia napja van.
Notice: Undefined property: stdClass::$login in /data/modulweb/modules/51.php on line 68
 


Notice: Undefined index: login in /data/modulweb/includes/config.php on line 90

Notice: Undefined index: userid in /data/modulweb/includes/config.php on line 92

Notice: Undefined index: status in /data/modulweb/includes/config.php on line 93

Notice: Undefined variable: e in /data/modulweb/modules/1.php on line 11

Notice: Undefined variable: e in /data/modulweb/modules/1.php on line 39

Notice: Undefined variable: e in /data/modulweb/modules/1.php on line 59

Notice: Undefined variable: e in /data/modulweb/modules/1.php on line 79

Notice: Undefined variable: e in /data/modulweb/modules/1.php on line 105

Az autó története


v2.2


 1972 -t írunk.

Az olaszországi Torinóban bemutatásra került a Fiat új kisautója, a Fiat 500 -ast felváltó Fiat 126 -os modell. Igaz a karosszéria új autót takart, de a motortérben az el?djét?l örökölt motor dolgozott, némi módosítással. Az 594 cm3 henger?rtartalmú motorral szerelt jövevény teljesítménye 16.9kW, közel 23LE.




Ez id?tájt lengyelországban egy kisautó gyártásába szerettek volna belevágni, a kiszemelt modell végül a Fiat 126 -os modellje lett. 1971 -ben vásárolták meg a licencet, majd megkezd?dött a gyártás helyszínének építése. A Bielsko Biala -i gyár mellett építettek egy új egységet Tychy -ben, e két gyár elnevezése lett Fabryka Samochodów Malolitrazovych (durva fordításban "Kis Henger?rtartalm? Járm?vek Gyára"),azaz rövidítve: FSM.

 

1973 -ban indult meg Lengyelországban a gyártás.

A típus a Polski Fiat 126p jelzéssel rajtolt, eleinte sok olasz alkatrésszel. Ezeknek azonban hamarosan megkezd?dött a pótlása lengyel alkatrészekkel, és a BIS modell bemutatásáig nem is nagyon változtattak ezen a gyakorlaton.

Az els? modellek krómozott lökhárítóval, krómozott tanksapkával, 48 lyukú motorháztet?vel, és a típus egyik „védjegyével”, a kúpos felnivel került forgalomba. A kisautó orrán a régi Polski embléma díszelgett, oldalán kis „jelvénnyel” (Licencja Fiat).

 

Apró mellékszál, de ugyanebben az évben „sógorék” megkezdik a Steyr-Puch 126 típus gyártását. Az osztrák gyárba -a Steyr-Puch 500-ashoz hasonlóan- a karosszéria import útján került, viszont a saját gyártású boxer motort kapott. A 643 cm3 henger?rtartalmú er?forrás 18.5kW, közel 25LE teljesítmény?. E típust viszont nem gyártották sokáig, ez és alacsony példányszáma miatt ritkaságnak számítanak.



A Steyr-Puch-nál nagyobb sikert futott be, a szintén 1973-ban megindult jugoszláviai gyártású Zastava 126 PGL típusjel? járm?. A Crvena Zastava gyárában készül? modellek érdekessége, hogy a lengyelországi ráncfelvarrások ugyanabban az id?ben a jugoszláviai modelleken is megjelentek. Bár belpiacon rendszeresen a három legolcsóbb autók között volt, mégsem volt igazán sikeres: inkább a 600-750-850-es Zastavát választották azok, akik kisautóra vágytak. Ezekhez az összes alkatrészt Jugoszlávián belül gyártották, így az alkatrész-ellátás is könnyebb, zökken?mentesebb volt. Noha a 126 PGL -f?leg a ráncfelvarrások után- igazi 80-as évekbeli Fiat életérzést adtak, az 50-es években tervezett Zastavák addigra már rég népautókká váltak. 


1975 -ben megkezd?dik a „kispolszki” hivatalos hazai forgalmazása a Merkur Személygépkocsi Értékesít? Vállalat által. Mai szemmel nézve hihetetlen, de ha valaki vásárolni szeretett volna, közel 1-2 év várakozás után került csak kézbe a h?n áhított autó. Korabeli újságok szerint az induló ára 80000Ft körül volt.

 

1976 -ban került bemutatásra az olasz változatnál a Personal 2 / Personal 4 típus.

A Personal 4 esetében több színvariáció is készült, a többit?l eltér? kárpitozással. Dönthet? támlás üléseket kaptak, és nyitható hátsó ablakot. Küls?re az egyik legismertebb egyedi alkatrésze a tolatólámpával egybeépített „szögletes” hátsó lámpa.

A Personal 2 egy a nevéb?l adódóan alapvet?en 2 személyessé „degradált” kisautó lett. A hátsó ülések helyére egy fa padozat került, melyre könnyen elhelyezhet?ek voltak csomagok.

Motorikusan itt jelent meg a 650 cm3-es (652) er?forrás. Küls?re megjelent az oldalsó „ütköz? gumi”, és a m?anyag lökhárító. A futóm? 98 -as osztókör? felnik fogadására lett építve.

 A típust 1980 -ig gyártották, a termelés leállítása után már csak Lengyelországban készültek 126-os modellek.

 

1977 -ben történtek az els? nagyobb változtatások a lengyel autóknál.

A sokrácsos motortér tet? lekerül, vele együtt elöl a régi Polski embléma az oldalsó „jelvénnyel” együtt.

Megjelent itt is a 650 cm3 -es motor, és több típusjelzés is felbukkant:

 

-Polski Fiat 126p 650S (Special)

Dönthet? üléstámla, kormányzár, szakaszos ablaktörl?, fényvéd? sáv az els? szélvéd?n.

 

-Polski Fiat 126p 650L (Lux)

98-as osztókör? felnis futóm?. A fékfolyadék fogyást és behúzott kéziféket visszajelz? m?szerfalat kapott. Dönthet? támlás üléseket, küls?-mechanikus feszültségszabályozós generátort is kapott. Továbbá nyitható hátsó oldalablakot is – ez azonban némileg eltér a kés?bbi modelleken megjelentekt?l. Ennek ugyanis a zárszerkezete alacsonyabban van az ablak képzeletbeli vízszintes középvonalától, így emiatt nem kompatibilis a kés?bbi modellekével.

 

-Polski Fiat 126p 650K (Komfort)

M?anyag lökhárítót kapott, és egy fekete „ütköz?csíkot” az oldalára. Ez a csík nem azonos a kés?bbi modelleken felbukkant díszléccel, és magasabban is van. Kényelmesebb üléseket, és m?szálas kárpitot jellemzi. Poliuretán kormány borítás, és automata biztonsági öv járt még ehhez a modellhez.

 

-Polski Fiat 126p 650I (Hycomat)

Speciális kivitel, mozgássérültek részére. Kézi mozgatású a kuplung, gázadagolás, fékezés. Egyszer?, „félautomatikus” sebességváltás. Belül kapaszkodók vannak rendszeresítve, és némi hely az összecsukható kerekes széknek.

 

1984 -ben következett egy újabb módosítás, a 650E (E mint Economic).

Ezúttal a hengerfej kapott némi fejlesztést, a típus a Polski Fiat 126p 650E innent?l.

Változtattak a hengerfej égésterén, illetve a vezérm?tengelyen. A gyújtás már nem rotoros-osztófedeles, innent?l parazitaszikrás (ikertrafós) a gyújtás.

 

1985 -ben bukkant fel a Face Lifting modell. 

Hazánkban ezek 1986 végén, 1987 elején jelentek meg. Jellemz? rájuk, hogy nem egyszerre történt a ráncfelvarrás, hanem folyamatos átmenettel.

A kasztnin szélesebbek lettek a kerékívek. Új m?szerfalat kapott, a m?szerfalba kerültek beépítésre a kapcsolók is. Az utastérben változott a f?téskonzol. Eredetileg itt jelent meg a behúzómágneses („kulcsos”) indítás, és a generátor is, de a hazánkba érkezett modelleknél ez csak 1989 -t?l lett általános.

A t?zfalon megjelent egy nyílás a párátlanító ventilátor számára, mely opcionális felszerelés volt. A hazánkba került gépeken sem volt, de utólag is könnyedén beszerelhet?, ugyanis az elektromos rendszer el? van készítve. A légbeöml? a vízszintes csíkozású helyett ferde csíkozású lett, mérete ugyanaz maradt. Itt jelent meg az oldalsó díszléc is, ami az Elegant modellekig része maradt a kisautóknak.

 

1987 -ben kezdte meg pályafutását a hazánkban csak „vízh?téses kispolszki” névre keresztelt modell.

Típusjelzése a Fiat 126 BIS lett. Ezúttal elmaradt a „Polski” jelzés, a kisautó immáron els?ként kapta meg a Fiat eredeti emblémáját, annak ellenére hogy Lengyelországban készült. Ez id? tájt a Fiat közeledni kezdett az FSM gyárakhoz, aminek évekkel kés?bb az lett a vége, hogy a két FSM gyáregység 100%-osan a Fiat tulajdonába került (jelenleg Fiat Auto Poland néven léteznek). Ennek a kezd?d? együttm?ködésnek az els? „gyümölcse” a BIS.

 A 126 -os családon belül itt történt a legtöbb módosítás, szám szerint körülbelül 800 ponton tér el a hagyományos modellt?l. A motor 704 cm3 henger?rtartalmú lett. A 26 LE teljesítményével a „leger?sebb” is egyben, a papírforma szerint. Az elvi alapja nagyjából a légh?téses modellé, emiatt motorikusan több alkatrészük közös, vagy bizonyos mértékig kompatibilis. Ugyanúgy soros, két hengeres, láncvezérléses a motor, azonban a blokk kissé átalakult a vízh?tés miatt. Szárazon sajtolt perselyes a henger, rövid szoknyás a dugattyú. A hengerfej égésterét némileg módosították, el?segítve a kedvez?bb fogyasztást. Kéttorkú, gyorsítóval és emelt alapjárati üzemmóddal szerelt karburátort kapott. A gyújtást egy depressziós el?gyújtás szabályozással toldották meg (bizonyos modelleken nincs ilyen). A h?t?rendszert teljes egészében a kisautó hátuljában rejtették el, a f?t?radiátor az els? csomagtartóban kapott helyet.

A fekv? motor lehet?vé tette egy hátsó (második) csomagtér kialakítását. Ennek megfelel?en a hátsó ülések el?re dönthet?k, és gázteleszkópos felfelé nyíló hátsó (harmadik) ajtót kapott. A hátsó ajtón bizonyos modelleken egy ablaktörl? is helyet kapott, ezeken a modelleken tartozék a nyitható hátsó ablak is. Automata biztonsági övet, dönthet? támlás ülést, fogasléces kormánym?vet kapott, valamint egy megnyújtott, hosszabb áttétel? differenciálm?vet. 13” -os lemezfelnik töml? nélküli, 135/70 R13 -as gumikkal. Karosszéria elemek vonalát követ?, jellegzetes lökhárítók a különös ismertet?jele.

 

 E típust 4 évig 1991-ig gyárották. Megközelít?leg 200.000 - 400.000 db körüli mennyiség készült, a legtöbb példány Olaszországban, Németországban, valamint az Egyesült Királyságban került eladásra. A típus veszte a kis helyre bezsúfolt motor lett – ironikus módon pont az, ami a legnagyobb el?nye is (lásd hátsó csomagtér). A kis helyen nehézkes egy sor dolgot szerelni (pl karburátor), valamint némileg körülményesebb kiemelni az er?forrást a helyér?l.

 Hazánkba újonnan nem érkezett egy példány sem. A hazai utakon futó pár száz darabos állomány java része Olaszországból került be, magánimport keretében (részben emiatt hiszik sokan, hogy olasz gyártmány). Ezen autók legtöbbje az akkor még létez?, úgynevezett „karosszéria csere” eljárással került honosításra. Ennek lényege, hogy régi autók „papírjaira” ültették az import gépeket, így ezek vicces módon „Polski Fiat 126p”, „650E” (vagy hasonló) típusjelzéssel szerepelnek a forgalmijukban, sokszor eléggé lehetetlen gyártási évvel (nem ritka az 1976-1979 -es évjáratú hazai BIS – természetesen közük nincs ehhez az évhez). Amennyiben egy ilyenünk van, netán megfosztva az adattáblájától, támpontunk egyedül az ablaküvegek kódja lehet, feltéve hogy nem cserélték ?ket a múltban.

További információk a BIS típusról a Tudásbázis cím? cikkben olvashatók.

 

1988-ban jelent meg a nagy légbeöml? a légh?téses kisautók oldalán.

 

1989-t?l érkeztek hazánkba a behúzómágneses indítóval szerelt, nagy légbeöml?s gépek. Innent?l tekinthet? teljesen alaptartozéknak a generátor, a f?thet? hátsó szélvéd?, és a potméterrel szabályozható intervallumú szakaszos ablaktörl?. A korábbi behúzó kar helyére a „kardánalagút” végén lév?, csapóajtót záró/nyitó kar került, ezt a feladatot korábban a hátsó ülés el?tti kis csap látta el.

 

1990 -t?l megjelenik a turbina csigaház tetején a kis ajtó (téli üzemmód), valamint a mágnesszelepes karburátor. Hamarosan kikerül az ablaktörl? ütemszabályzója, ismét a normál szakaszos mód kerül be.

 

1994 -ben jelent meg az újabb „face lifting”, az Elegant modell (EL). Immáron a légh?téses modelleknél is elmarad a „Polski” jelzés, a Fiat 5 ezüst ferde csíkos emblémája kerül a helyére (elöl).

A karosszéria küls?leg a legnagyobb változást éli meg. Szögletek, törések t?nnek el, vagy  lekerekednek. A két oldalsó csík (bemélyedés), ami a kisautó oldalán végigfutott, nincs többé. A díszlécek lekerültek, helyette egy vékony csík maradt. Az els? index bura füstszín? áttetsz? gyárilag, az oldalsó kerek lett, és egy kasztni elemmel lejjebb került. A légbeöml? ismét a legels?re hajazó kis méret? lett: vízszintes csíkozású, de nem teljesen ugyanolyan. Új, sokkal esztétikusabb m?szerfalat (Veglia) kapott a kisautó, a kapcsolókat lekerekítették. A BIS -b?l megismert els? ülések kerültek bele, a kárpitozás ugyanúgy szövetes (csak nem foszlik szét, mint a BIS -féle). Változott a kormány (miatta a kormányoszlop vége is), valamint a m?szerfal kárpit. Elt?nt az ajtókról a pillangó ablak, immáron egy egybefügg? ablak tekerhet? le. A küls? tükrök belülr?l állíthatók. A bels? tükör, valamit a lökhárítók, hátsó lámpák a BIS -t?l örökölt darabok.

 Motorikusan alig változott valami, ami igen, az a gyújtáshoz kapcsolódik. Teljes egészében elt?nt a gyújtáselosztó ház, megszakítóstül, röppsúlyostúl, a helyére egy Marelli féle jeladós gyújtás került.

 Az Elegant modellek már javarészt a lengyel belpiacra készültek, ennek megfelel? színvonallal. A karosszéria vajmi kevés védelmet kapott, ennek köszönhet?en gyakran jóval rosszabb állapotban vannak, mind az öregebb generációk tagjai.

 

1996 -ban „katalizátort” (neutralizálás) kap a kisautó, a típusjelzése ELX lesz.

A tartozékok között felbukkanik a hátsó biztonsági öv, els? és hátsó üléseken fejtámlák. A gyújtás körül némi módosítás történt, tolóüzemi tüzel?anyag-elzáró rendszert kapott (cut-off modul).

 

Ezután egészen 2000 szeptemberéig (amikor befejez?dik a gyártás) nem nagyon módosítanak rajta. Nevet váltogatnak (Maluch Town), majd az utolsó 2000 darab sorszámozottan készül el, gy?jt?néven ?k a „Happy End”. Az utolsó, világoskék szín? darab 2000. szeptember 22 -én gördült le a gyártósorról, és a Lengyel Közlekedési Múzeumba került kiállítási darabnak. Méltó hely egy ennyi id?n át gyártott típus utolsó példányának...



Különböz? források alapján kb. 3.300.000 darab készült Lengyelországban. Az olasz autókkal együtt több, mint 4 és fél millió darabot gyártottak. Ezzel a darabszámmal Közép- és Kelet-Európában a Trabantot is megel?zve a legnépszer?bb kisautó lett a Polski Fiat 126.

 

Club126
 

Figyelem!!!
Jelen írás a Club126 tulajdonát képezi.
Tilos a szöveg egészét, vagy bármely részét a Club126 írásos engedélye nélkül másolni, azt máshol felhasználni!


Írta: VadMacs, KeMa

Felhasznált forrás, szakirodalom:
B.Jakubowski - T.Tomiczek: Polski Fiat 126
wikipedia.com
zastavaklub.hu


Notice: Undefined index: login in /data/modulweb/includes/config.php on line 90

Notice: Undefined index: userid in /data/modulweb/includes/config.php on line 92

Notice: Undefined index: status in /data/modulweb/includes/config.php on line 93

Notice: Undefined index: login in /data/modulweb/includes/config.php on line 90

Notice: Undefined index: userid in /data/modulweb/includes/config.php on line 92

Notice: Undefined index: status in /data/modulweb/includes/config.php on line 93

Fórum


Notice: Undefined variable: e in /data/modulweb/modules/1.php on line 11

Notice: Undefined variable: e in /data/modulweb/modules/1.php on line 39

Notice: Undefined variable: e in /data/modulweb/modules/1.php on line 59

Notice: Undefined variable: e in /data/modulweb/modules/1.php on line 79

Notice: Undefined variable: e in /data/modulweb/modules/1.php on line 105

Partnereink



 

Közelgő találkozók

Képek


  • Gedeon121
  • Hirdetés
    Hirdetés
  • Hirdetés
    Hirdetés
  • Hirdetés
    Hirdetés
  • folytatódik
    baz

Notice: Undefined variable: e in /data/modulweb/modules/1.php on line 11

Notice: Undefined variable: e in /data/modulweb/modules/1.php on line 39

Notice: Undefined variable: e in /data/modulweb/modules/1.php on line 59

Notice: Undefined variable: e in /data/modulweb/modules/1.php on line 79

Notice: Undefined variable: e in /data/modulweb/modules/1.php on line 105

Hirdetés