Notice: Undefined index: login in /data/modulweb/includes/config.php on line 90

Notice: Undefined index: userid in /data/modulweb/includes/config.php on line 92

Notice: Undefined index: status in /data/modulweb/includes/config.php on line 93

Notice: Undefined index: login in /data/modulweb/index.php on line 13

Notice: Undefined index: cuser in /data/modulweb/index.php on line 13

Notice: Undefined variable: mwax in /data/modulweb/index.php on line 23

Notice: Undefined variable: g in /data/modulweb/index.php on line 58

Notice: Undefined variable: design in /data/modulweb/index.php on line 109

Notice: Undefined index: login in /data/modulweb/includes/config.php on line 90

Notice: Undefined index: userid in /data/modulweb/includes/config.php on line 92

Notice: Undefined index: status in /data/modulweb/includes/config.php on line 93
Fiat126.hu - Cikkek
Fiat126.hu -
Notice: Undefined property: stdClass::$login in /data/modulweb/modules/51.php on line 3
2018. Január 19. Péntek, Sára, Márió napja van.
Notice: Undefined property: stdClass::$login in /data/modulweb/modules/51.php on line 68
 


Notice: Undefined index: login in /data/modulweb/includes/config.php on line 90

Notice: Undefined index: userid in /data/modulweb/includes/config.php on line 92

Notice: Undefined index: status in /data/modulweb/includes/config.php on line 93

Notice: Undefined variable: e in /data/modulweb/modules/6.php on line 7

Cikkek - E-gyújtás (Djsms&Andrei)



Üdv mindenkinek!

Az eredeti cikk újraírására az késztetett, hogy a fórumokon egyre másra jönnek a kérdések, hogy a djsms holmija biztos nagyon jó stb, csak épp hogy is kéne bekötni, meg miért is olyan jó, hogy szereljük dobozba. Leírásomban megpróbálom elmagyarázni, hogy hogyan is m?ködik az egész és a rajzok, nyákterv hibáit korrigálom. Ma 2008 januárban az egész rendszer, sarukkal, csavarokkal, friss nyáklappal, csecsebecsékkel 1500 forintba kerül, ennek több mint a fele a 800 forintos p-MOSFET, amire szerelés közben nem árt vigyázni.

Állapotok:

Az eredeti gyújtás a következ?képpen néz ki:


Most hogy ez hogy m?ködik, nem magyarázom el, a neten 10 ezer írás van róla. Az eredeti rendszernek az a hátránya, hogy a megszakítón túl nagy áram folyik, ez több dolog miatt is káros. Túl nagy energia veszlik el rajta, folyamatosan szikrázik, emiatt kihagyhat ütemeket, ahol egyszer?en nem szikrázik a gyertya. Nagy sebességnél az érintkez?k összeolvadhatnak, ami örömteli útszéli leállást okoz :) f?leg, ha túl kicsi hézag van beállítva.

Az új gyújtásunk ezeket a hibákat küszöböli ki, leveszi a megszakító válláról a nagy áram átfolyásának terhét, az egyszer? ábrája emígy fest, laikus szemmel:


Alkatrészigény:

ellenállatok:

47ohm/5W (legalább 5W, a kisebb elfüstöl)

1k (legalább 1/4 W)

100ohm

470ohm

Kondik:

100uF/16V

1000uF/25V

10nF

2.2nF 

FETek:

BS170

IRFP450 (IRFP460 jobb, de 2x annyiba kerül) 

egyéb:

CD4093 (cmos ic)

LED

78L05 (jó a 7805 is, de pazarlás ;) )

5.1V-os Zener 

Megépítés:

Na ez nem igényel semmi extra szaktudást, aki már életében összerakott egyetlen áramkört is, az könnyedén elbánik a dolgokkal. Egyszer? alkoholos filccel megrajzolható egy 5.3cm x 4cm egyoldalas nyáklapra. A teljesítményfet lábait lehet?leg ne fogdossuk, f?leg ne ha el?tte hajat mostunk, meg mondjuk padlósz?nyegünk van :)  Az IC-t én eredetileg foglalatba építettem, de erre semmi szükség, ha nem forrasztjuk 1 óráig, vagy nem kötünk valamit nagyon félre, akkor sose kellesz kivenni.

Aki rendelkezik layout szerkeszt?vel, annak elkészítettem a frissített nyákrajzot, ez hozzá lett igazítva a manapság kapható alkatrész méretekhez, könnyebb elkészíteni és bárki által szerkeszthet?.A fájlt Sprint-Layout 5-ös verziójú szerkeszt?vel lehet olvasni, a program nem ingyenes, shareware verzió viszont elérhet?.
2009.03.18, Andrei

Nyákrajz by djsms (javítva):


Sematikus ábra by djsms:


Beültetési rajz by djsms: (felülnézet)



Összerakás:

Én doboznak egy bontóból 500 forintért szermányolt régi polski feszültségszabályzót használtam fel, kiberheltem az egészet, majd a doboz aljáról lefúrtam a szegecseket meg az ellenállásokat, így kaptam egy sz?z fémdobozt. Az alját ki kellett szigetelni, ehhez lágy pvc fülpiszkálódobozt vágtam méretre, amit el?bb szigszalaggal, majd szilikonnal rögzítettem. A mosfet h?t?bordáját régi rossz AT számítógéptápból szereltem ki, amit rendes számtechboltban ingyen vágnak az emberhez, ezt vasf?résszel méretre vágtam, majd h?vezet? zsírral bekenve a fet-hez csavaroztam.


A h?t?bordára úgy fúrtam a szerelési lyukat, hogy a fetre felcsavarozva a borda alja felfeküdjön a nyáklapra, ezzel próbálva elkerülni a káros rezgéseket.

Bekötés:

Miután rájöttem, hogy hogy kellene, nem t?nt bonyolultnak. El?ször is kell egy táp meg egy test az áramkörnek. A tápot a zavarsz?r? kondi sarujának helyér?l szedtem le, a kondit meg lehúztam a fenébe, minek az :) A testet meg egyszer?en a trafót rögzít? csavar szolgáltatott. A gyújtókondit az elosztóház oldaláról LE KELL VENNI!! Legjobb, ha kifúrjátok 1 mérettel nagyobbra a rögzít?jén a furatot és felteszitek a trafót rögzít? t?csavarra, így err?l a csavarról szolgáltathatjuk az áramkörnek és a gyújtókondinak is a testet. A gyújtókondi pozitív végét nem muszáj a nyákra rákínlódni, ugyanis ez megegyezik az áramkör kimenetével, így a trafóra is közvetlenül  köthet?. Ez egyébként a 3-as pont a sematikus ábrán. Maradt a be (1-es pont a sematikus ábrán) és a kimenet (ez meg a 2-es pont), 1-est rátesszük a megszakító kimenetére, 2-est a trafó bemenetére (amik eredetileg közvetlenül össze vannak kötve)

Amivel én még szívtam az a megszakító kimenetére teend? drót+saru. Ha gagyi vagy túl lágy vezetéket használunk, akkor a saru tövében a drót a rezgést?l hamar le fog törni és a kocsi rögtön megáll. Itt használjunk zsugorfóliát vagy másféle rögzítést a drót és a saru találkozására, hogy ezzel merevítsük a kényes pontot (szigszalagot ne mert 10km után leolvad).

Még 1 fontos dolog, a rajzokon nincs kapcsoló, de én szermányoltam bele egyet, ez egy normál 2 utas billen?kapcsoló, bármelyik boltban 50 forintért beszerezhet?. Ezzel egy mozdulattal válthatunk a hagyományos és az új gyújtásunk között. Ha esetleg valami bekrepálna rajta, nem kell kínosan visszaszerelgetni a kondit az elosztóház oldalára, meg új vezetékkel összekötni a trafóval.

Íme látható a bekötése:



Beszerelés:

Apám azt mondta, hogy tegyük közvetlenül a reaktortet? és a hátsó lámpa között lév? bels? kasztni elemre, ez a megoldás nekem nem nagyon tetszett (ráfolyik es? stb), inkább szorgalmaztam az oldalsó leveg?beöml? motortérbe benyúló m?anyag részét, végül ez lett a végleges, itt 2-es fúróval el?fúrtam, majd 2 nagyobb csavarral egyszer?en rögzítettem a dobozt.


Itt még az ?skori állapotok uralkodnak, túl hosszú vezetékek simán összetekerve, kábelkötegel?, stb csúnyaságok, viszont látható a gyújtókondi rögzítése a trafó mellett.

 Tapasztalatok:

El?ször nem mertem beindítani, szépen gyújtással áttekertem a f?tengelyt. Megszakításkor világított a led, gyertyát kiszedtem, szépen szikrázott, amikor kell neki. Utána indítás. Hát könnyen ment. Alapjárat valamivel magasabb lett, az alapjárati csavart mostantól el lehet felejteni, nem lehet annyira letekerni, hogy leálljon. Nemtudom zöldkártyán hogy állna a szájuk a megmondóembereknek :)) Kb egy fél éve van benn nekem a rendszer. Fogyasztási adatom azóta sincs mert lyukas a tank, így mindig 5-6 max 10 litereket tankolok, de kb ugyanannyi mint eddig. Sima alacsony alapjárat, nagyon könny? hidegindítás -10 esetén is, csendesebb motor. Középgázon is érezhet? valamicske er? benne, amit el?tte nem tapasztaltam. Végsebességre nemtudom dob-e valamit, én 105-nél többet sose bírtam kisajtolni a kocsiból, lehet már nagyon gyenge :(

 
Beszerelés laikusok számára (by Dave):


Nos ott kezdeném, hogy a leírás alapján tökéletesen elkészíthet? a gyújtás, viszont számomra a bekötés nem volt teljesen egyértelm? (bár lehet velem vannak gondok). Ezzel a kis kiegészítéssel a saját tapasztalatom szeretném leírni azok számára akik hasonlóképpen laikusak ebben a témában mint én.
Az els? dolog amit szeretnék megjegyezni, hogy nálam(és KeMánál is) még ha át is raktam a kondit a trafó oldalára, akkor sem indult be az autó. Tehát teljes mértékben hiányzik most a kocsiból, ha véletlenül bekrepálna az e-gyuszi, úgyis kb. 2 perc alatt vissza lehet rakni a helyére. Aztán a lényeg amiért kiegészítettem a cikket, az a bekötés (melyik kábel hova kell pontosan), melyet két kép segítségével fogok demonstrálni. Az én kézhez kapott gyújtásomon szerencsére az összes kábelra rá volt nyomtatva, hogy mit hova kell kötni (szerintem egy igényés összerakásnál ez alap), az viszont még így sem volt teljes mértékben egyértelm?, hogy pl. a duplatrafón melyik kábel hova kerüljön, f?leg, hogy a kondi hiánya kicsit bezavart. Az én gyújtásom kábelezése a következ?képpen néz ki (lenti kép a dobozolt gyújtásról): 2 piros kábel (egyiken az áramot kapja /lenti képen a 2-es/, másik pedig a megszakítóra van kötve), 1 fekete (test), 1 citromsárga (ez a másik ami a trafóra megy /lenti képen az 1-es/). A képen a trafó a leveg?ben lóg, mert könnyebb volt áttekinthet? képet készíteni, kis térérzékeléssel behatárolható, az eredeti helyzetébe.
A trafón látszik a kábelek elhelyezkedése, az 1-es számú körben a karosszéria fel?li sarun a zavarsz?r? kondenzátor, a küls?n pedig a trafóra men? szál, a 2-es számú körben pedig küls?n a trafó tápkábele, bels?n a gyújtásé. Testet én is a trafó tartó csavarjáról vettem. A megszakítóra men? kábelt pedig értelemszer?en a kondi, illet?leg az eddig a trafót a gyújtáselosztóval összeköt? kábel helyére kell kötni. Ha minden kész, és a gyújtás billen?kapcsolója jó állásban van(ha nem indul, kapcsoljátok be), akkor az autó el fog indulni és lehet élvezni az e-gyújtás el?nyeit.
Aki pedig próbalámpával szokott gyújtásállítani, az ezután ne a gyújtáselosztó oldalára tegye a lámpa áramkábelét, hanem a sárga vezeték sarujára a trafón. Remélem tudtam segíteni, és egy könnyen emészthet? leírást kaptatok a bekötésr?l.





Notice: Undefined index: login in /data/modulweb/includes/config.php on line 90

Notice: Undefined index: userid in /data/modulweb/includes/config.php on line 92

Notice: Undefined index: status in /data/modulweb/includes/config.php on line 93

Notice: Undefined index: login in /data/modulweb/includes/config.php on line 90

Notice: Undefined index: userid in /data/modulweb/includes/config.php on line 92

Notice: Undefined index: status in /data/modulweb/includes/config.php on line 93

Fórum


Notice: Undefined variable: e in /data/modulweb/modules/1.php on line 11

Notice: Undefined variable: e in /data/modulweb/modules/1.php on line 39

Notice: Undefined variable: e in /data/modulweb/modules/1.php on line 59

Notice: Undefined variable: e in /data/modulweb/modules/1.php on line 79

Notice: Undefined variable: e in /data/modulweb/modules/1.php on line 105

Partnereink



 

Közelgő találkozók

Képek


  • Gedeon121
  • Hirdetés
    Hirdetés
  • Hirdetés
    Hirdetés
  • Hirdetés
    Hirdetés
  • folytatódik
    baz

Notice: Undefined variable: e in /data/modulweb/modules/1.php on line 11

Notice: Undefined variable: e in /data/modulweb/modules/1.php on line 39

Notice: Undefined variable: e in /data/modulweb/modules/1.php on line 59

Notice: Undefined variable: e in /data/modulweb/modules/1.php on line 79

Notice: Undefined variable: e in /data/modulweb/modules/1.php on line 105

Hirdetés