Notice: Undefined index: login in /data/modulweb/includes/config.php on line 90

Notice: Undefined index: userid in /data/modulweb/includes/config.php on line 92

Notice: Undefined index: status in /data/modulweb/includes/config.php on line 93

Notice: Undefined index: login in /data/modulweb/index.php on line 13

Notice: Undefined index: cuser in /data/modulweb/index.php on line 13

Notice: Undefined variable: mwax in /data/modulweb/index.php on line 23

Notice: Undefined variable: g in /data/modulweb/index.php on line 58

Notice: Undefined variable: design in /data/modulweb/index.php on line 109

Notice: Undefined index: login in /data/modulweb/includes/config.php on line 90

Notice: Undefined index: userid in /data/modulweb/includes/config.php on line 92

Notice: Undefined index: status in /data/modulweb/includes/config.php on line 93
Fiat126.hu - Cikkek
Fiat126.hu -
Notice: Undefined property: stdClass::$login in /data/modulweb/modules/51.php on line 3
2018. Január 19. Péntek, Sára, Márió napja van.
Notice: Undefined property: stdClass::$login in /data/modulweb/modules/51.php on line 68
 


Notice: Undefined index: login in /data/modulweb/includes/config.php on line 90

Notice: Undefined index: userid in /data/modulweb/includes/config.php on line 92

Notice: Undefined index: status in /data/modulweb/includes/config.php on line 93

Notice: Undefined variable: e in /data/modulweb/modules/6.php on line 7

Cikkek - Lada fordulatszámmér? Kispolskiba



Sokakban merül fel a kérdés, hogy honnan, milyen fordulatszámmér? m?szert tegyen a kedvencébe. Többféle lehet?ség létezik, én most az egyik legegyszer?bbnek t?n?t, ámbár a legtöbb mókolást igényl?t fogom bemutatni. Azaz, hogyan szereljük be a Lada fordulatszámmér?t a kispolskiba?

Alapok

Mindenek el?tt be kell szereznünk egy ilyen m?szert. A 2103, 2106-os Zsiguli m?szer került az én kocsimba, de a 2107-esé is teljesen tökéletes, mivel a dobozát leszámítva ugyanaz az elektronika van mindkett?ben. Beszerzése nem nehéz feladat, a legtöbb bontóban utánunk dobják, nem is olyan sok pénz ellenében. Speciel én ötszáz forintot pengettem ki érte. De szerintem még egy kétezer forintos ajánlat is korrektnek mondható.

A m?szer pontos m?ködésének ismertetését?l eltekintenék. Akit érdekel a téma, ajánlom a http://zsiguli.hu/index.php?action=cikk&id=99 címen elérhet? írást.

Ha valakinek nincs kedve elolvasni a fenti cikket, annak elmondom a lényeget: ez a m?szer úgy m?ködik, hogy egy testet, és egy 12V-os tápfeszültséget ráadva, a harmadik vezetékszálon a megszakítótól jöv? jelet figyeli. A megszakításokat számolja, majd feszültséggé alakítja (pár millivolt). Ez a feszültség fogja megfelel? mértékben kitéríteni a mutatót. Mivel a Zsiguli négyhengeres motorral rendelkezik, könnyen rájöhetünk, hogy a kispolskinál bizony kevesebb megszakítás történik ugyanannál a fordulatszámnál. Míg a Zsigulinál egy elosztó-fordulatra négy, addig a kispolskinál kett? megszakítás jut.

Átalakítási lehet?ségek

Többféle átalakítási mód létezik. Egy egyszer?bb, de mondhatni „primitívebb” annyiból áll, hogy rajzolunk egy új számlapot, ahol minden értéket kétszeresként tüntetünk fel (egy mégprimitívebb: a mutató alatt látható x100 feliratot lecseréljük x200-ra :D:D:D). Ez nem valami esztétikus, f?leg, hogy padlógáznál alig három centimétert fog kitérni a mutató :)

Létezik egy úgynevezett „jelkétszerez?”, ami azt csinálja, hogy a szerkezetbe jutó frekvenciát megkétszerezi. Ez is egy pontosabb megoldás, de nekem nem tetszik. Mert miért építsek egy plusz szerkezetet, mikor a gyári elektronikát is rá lehet bírni, hogy pontosan mérjen kispolski motor-fordulatot? :)

És a lényeg: az átalakítás

Szóval, megvettük a m?szert. Kezünkben tartva hasonlót fogunk látni, mint ami a képen van. A számlap, és a két visszajelz? led ne zavarjon meg senkit: ez már az én kocsimhoz lett átalakítva.



A m?szer szétszereléséhez szükség lesz egy csavarhúzóra. Lapos csavarhúzó tökéletes lesz. Valahogy a képen láthatóan szedd le a krómgy?r?t, és a m?anyag keretét. Jönni fog vele az üveglap, illetve a bels? fényterel? is.



Ha remegett a kezed az el?z? m?veletnél, akkor most próbálj meg lenyugodni, mert a nehezebbik rész még csak most jön. A mutatót is le kell szedni. Ez egy kicsit bonyolultabb dolog lesz. Ugyanis a mutató picit rá van sajtolva a tengelyre. Oldalcsíp?fogó, avagy két csavarhúzó tud ilyenkor segíteni. Csíp?fogó használatakor ügyelj, hogy a nagy er?lködésben nehogy elcsípd a m?szer tengelyét. És természetesen ügyelni kell, hogy a tengely ne hajoljon el.





Ha ez megvan, márpedig miért ne lenne meg, a számlapot tartó két csavar eltávolítására lesz szükség. Azt hiszem ez nem fog gondot okozni senkinek. Pici lapos csavarhúzó kell ide. Ha ez megvolna, eléd tárul a m?szer belseje, és az elektonika is. Örülhetsz, hogy milyen ügyes vagy, de még ne d?lj hátra: ki kell szedni a belsejét a dobozból. Ha megfordítod a cuccot, hátul találsz rajta három érdekes csavart.



Mintha csillag volna. De nem az. A szovjetek nagyon jól tudtak csillagnak kinéz? csavarokat gyártani. Ide is lapos csavarhúzó kell majd. Amikor az utolsó csavart szeded ki, ügyelj, hogy a szerkezet nehogy kicsusszanjon a dobozból, mert a tengely megsérülhet, és akkor közel sem lesz már olyan pontos!

Most már kezünkben tarthatod a burkaitól megfosztott m?szert. Nagyszer?, mi? Annyira azért ne csodálkozz el rajta: nem egy nagy szám. Egy Deprez-m?szer (Döpré, francia fizikus. Akit érdekel a téma: http://vili.pmmf.hu/jegyzet/meres/23.html ), meg egy viszonylag primitív elektronika, a lehet? leggagyibb min?ségb?l. Három alkatrész cseréjére lesz szükség. Kett? darab kondenzátor, és egy darab trimmer-potméter. Ez utóbbit nem feltétlenül kell kicserélni, de kés?bbiekben sok szívástól menthet meg.

Mivel nincs most pillanatnyilag idehaza gyári állapotú m?szer, és nem találtam a rajzokon pontos értékeket, ezért sajnos nem tudom megmondani, hogy eredetileg milyen érték? a két kondenzátor.



A fenti képen két piros nyíllal megjelöltem, melyik két kondenzátort kell cserélni. Mint már említettem, eredeti értéket sajnos nem tudok (amennyiben kezem ügyébe kerül egy átalakítatlan m?szer, a cikket frissíteni fogom ;) ). Szóval két kondenzátor kell, melyeknek értéke 220 nF illetve 154 nF. Mind a kett? 250V-os legyen. Ezeknek a bolti ára 50-100 Ft között szokott mozogni a legrosszabb esetben.





A két képen pontosan látszik, hogy melyik kondi hova való. Sajnos mivel a nyákra a kedves vörös testvérek semmilyen beültetési helyet nem tüntettek fel, így csak a kép alapján tudom megmutatni. Remélem a képekb?l jól kivehet? azért, hogy melyik hova való. A polaritásra nem kell ügyelni ezeknél a kondenzátoroknál, azaz teljesen mindegy, hogy a két lábat hova forrasztod.



Ha már ittvagyunk, célszer? kicserélni a trimmerpotmétert is. Az eredeti, 47 kΩ –os érték? kell bele továbbra is, csupán a szovjet min?ségnél kell alami elfogadhatóbb. Ez a kalibrálás szempontjából lesz fontos. Ugyanis ezzel a potméterrel tudjuk majd behangolni m?szerünk pontos m?ködését. A gyári potméterrel viszont nehézkes.



Összeszerelés

Ha egyedi számlapot szeretnél készíteni a m?szerhez, azt mindenféleképpen behangolás el?tt tegyed! Célszer? az új számlappal kalibrálni eleve a szerkezetet.
Szereld vissza a számlapot és a mutatót a helyére, a szétszereléssel fordított sorrendben! Különösképpen kell ügyelni itt is, hogy a m?szer tengelye nehogy elferdüljön! Lehet?leg a dobozba még ne szereld vissza a masinát, mert akkor nem fogsz hozzáférni a kalibráló-potméterhez.

Élesztés, hangolás

Kalibrálás kétféleképpen történhet. Az egyszer?bbik megoldást azoknak javaslom, akik nem rendelkeznek olyan m?szerekkel, mint például jelgenerátor. Bár így nem lesz nagyon pontos a szerkezet, de még midnig pontosabb, mintha érzésre állítanánk. Ehhez a beállításhoz nincs másra szükség, mint egy stabil 12V-os egyen tápfeszültségre (mondjuk egy akku), illetve egy közönséges, 12V-os, váltakozó áramú trafóra (például ajtócseng? trafója). A jelgenerátor ebben az esetben ez a cseng?trafó lesz, ami majd egy közel 50Hz-es jelet fog nekünk adni. Ez azért jó, mert ez a frekvencia 3000-es percenkénti fordulatnak felel meg.

Tehát, a táp (+) és (-) vezetékét értelemszer?en bekötöd a m?szerbe, ügyelve a polaritásra. Ezután jön a cseng?-trafó két vezetéke. Egyiket rákötöd a test csatlakozóra (ahol már a tápfeszültség (-) vezetéke van), a másikat pedig arra a pontra, ahova a megszakítót kéne kötni. Ha mindent jól kötöttél, és nem felejtetted el a cseng?trafót sem bedugni a konnektorba, akkor a m?szer valamit fog már mutatni. Innen a dolog egyszer?: a potmétert óvatosan úgy kell tekerni, hogy a m?szer mutatója a 3000-es fordulatszámra mutasson.
Felhívnám még egyszer a figyelmedet, hogy ez nem a legpontosabb kalibrálása a m?szernek. (nem véletlenül nem használom a „hitelesítés” szót).

Továbbá a figyelmedet mindeképp szeretném felhívni, hogy ez a fajta beállítás fokozott figyelmet igényel, mivel 230V-os hálózati feszültséggel - bár közvetve - kell dolgozni! A munkaasztalon legyen rend, és a vezetékek lehet?leg ne gabalyodjanak össze-vissza! Semmi esetre sem vállalok felel?sséget, hogyha a figyelmetlenséged miatt áramütést szenvedsz!

A másik hangolás, amit már lehet hitelesítésnek is nevezni, az a jelgenerátorral történ? beállítás. Ez egy olyan szerkezet, ami képes széles frekvenciatartományokban különféle jeleket generálni. Aki ilyen m?szerrel rendelkezik, annak gondolom nem kell elmagyarázni a m?ködését. Mivel a fordulatszámmér?nk úgy van megtervezve, hogy a belévezetett jelet négyszögjellé alakítja, teljesen mindegy, hogy milyen jelet küldünk neki a jelgenerátorról. Lehet az színusz, négyszög, vagy f?részjel. Egy hagyományos, megszakítós autóban f?részjelet kap a m?szer, ezért én ezt a fajta beállítási módot használnám.

Ha ezzel is készen vagy, akkor mehet vissza a cucc a dobozába, majd az üveglap krómkeretestül vissza a helyére. És mindent megcsináltál, amit meg lehetett az autóba való beszerelés el?tt.

Apropó. Autóba való beszerelés. Bár gondolom rájöttél, hogyan kell majd bekötni, de azért gyorsan elmagyarázom. El?ször is kell neki egy testet adni. Ezt a karosszéria bármely fém pontjáról le lehet venni. A tápfeszültséget mindenképp úgy kell kötni, hogy a gyújtás levételével a m?szer tápfeszültsége is megsz?njön. Ezt a pontot a biztosítéktáblánál könnyen megtalálod. Ha jól emlékszem, balról a második lesz a megfelel?. Ügyelj arra, hogy a biztosíték után kösd a szerkezetet, vagy ha mégsem így döntenél, egy külön biztosítékot mindenféleképpen iktass a rendszerbe! Nagyon fontos dolog ez, ne feleddkezz meg róla! „Rövid zárlat - hosszú t?z!” A legutolsó vezeték egy kis türelemjátékot igényel. Ugyanis hátulról, a megszakítótól el?re kell vezetni egy szálat a m?szernek. Hogy hogyan vezeted el?re azt rád bízom. Személy szerint a gyári kábelköteg mellett vezetném el, baloldalt, a kárpit alatt. Hátul ne az elosztóházra kösd az újonnan behúzott vezetéket, hanem a trafónak arra az oldalára, ahová a megszakító van kötve. Ügyelj, hogy a vezeték mechanikusan ne tudjon sehol sem sérülni, és letestelni, ezzel ugyanis megbénítod a kocsid gyujtási rendszerét!

Ha minden igaz, minden lényeges információt leírtam. Remélem eme kis írásommal sokaknak tudtam segíteni, és unalmas napokra kis elfoglaltságot találni. Külön köszönet a www.zsiguli.hu –nak, ahol eme m?szer részletes leírásán kívül még különféle, letölthet? m?szer-számlapok is megtalálhatóak. Érdemes felnézni oda, és letöltögetni pár sablont. Varázsold egyedivé a fordulatszámmér?d! Én például kihasználtam, hogy van visszajelz?knek luk a számlapon. Pont ideális ledek számára. Az már a Te fantáziádra van bízva, hogy milyen visszajelz?ket kötsz bele ;)

Jó barkácsolás kívánok!
Ha bármi kérdésed van a cikkel kapcsolatban, fordulj hozzám nyugodtan!

KeMa, 2008.01.04.


Notice: Undefined index: login in /data/modulweb/includes/config.php on line 90

Notice: Undefined index: userid in /data/modulweb/includes/config.php on line 92

Notice: Undefined index: status in /data/modulweb/includes/config.php on line 93

Notice: Undefined index: login in /data/modulweb/includes/config.php on line 90

Notice: Undefined index: userid in /data/modulweb/includes/config.php on line 92

Notice: Undefined index: status in /data/modulweb/includes/config.php on line 93

Fórum


Notice: Undefined variable: e in /data/modulweb/modules/1.php on line 11

Notice: Undefined variable: e in /data/modulweb/modules/1.php on line 39

Notice: Undefined variable: e in /data/modulweb/modules/1.php on line 59

Notice: Undefined variable: e in /data/modulweb/modules/1.php on line 79

Notice: Undefined variable: e in /data/modulweb/modules/1.php on line 105

Partnereink



 

Közelgő találkozók

Képek


  • Gedeon121
  • Hirdetés
    Hirdetés
  • Hirdetés
    Hirdetés
  • Hirdetés
    Hirdetés
  • folytatódik
    baz

Notice: Undefined variable: e in /data/modulweb/modules/1.php on line 11

Notice: Undefined variable: e in /data/modulweb/modules/1.php on line 39

Notice: Undefined variable: e in /data/modulweb/modules/1.php on line 59

Notice: Undefined variable: e in /data/modulweb/modules/1.php on line 79

Notice: Undefined variable: e in /data/modulweb/modules/1.php on line 105

Hirdetés