Notice: Undefined index: login in /data/modulweb/includes/config.php on line 90

Notice: Undefined index: userid in /data/modulweb/includes/config.php on line 92

Notice: Undefined index: status in /data/modulweb/includes/config.php on line 93

Notice: Undefined index: login in /data/modulweb/index.php on line 13

Notice: Undefined index: cuser in /data/modulweb/index.php on line 13

Notice: Undefined variable: mwax in /data/modulweb/index.php on line 23

Notice: Undefined variable: g in /data/modulweb/index.php on line 58

Notice: Undefined variable: design in /data/modulweb/index.php on line 109

Notice: Undefined index: login in /data/modulweb/includes/config.php on line 90

Notice: Undefined index: userid in /data/modulweb/includes/config.php on line 92

Notice: Undefined index: status in /data/modulweb/includes/config.php on line 93
Fiat126.hu - Cikkek
Fiat126.hu -
Notice: Undefined property: stdClass::$login in /data/modulweb/modules/51.php on line 3
2018. Január 19. Péntek, Sára, Márió napja van.
Notice: Undefined property: stdClass::$login in /data/modulweb/modules/51.php on line 68
 


Notice: Undefined index: login in /data/modulweb/includes/config.php on line 90

Notice: Undefined index: userid in /data/modulweb/includes/config.php on line 92

Notice: Undefined index: status in /data/modulweb/includes/config.php on line 93

Notice: Undefined variable: e in /data/modulweb/modules/6.php on line 7

Cikkek - Vásárlási tanácsok



Megjegyzés: a cikk megszülette óta a számok kicsit változtak, konkrét eseteket kéretik megkérdezni vagy t?lem, vagy valamelyik levlistától.
Mindazonáltal, a cikk teljesen korrekt "szakmai" szempontból, ezért így is megállja a helyét :) - nyuszy



Nagyon sokan érdekl?dtek a levlistán, hogy mit nézzenek meg, ha fityót akarnak venni, mire érdemes odafigyelni. Ez adta az ötletet, hogy készítsek ebb?l is egy cikket. Vegyük sorba.
El?ször is, nézz bele a pénztárcádba. Ezzel már nagyon jól be tudod határolni a lehet?ségeidet. Ehez vedd hozzá az autókhoz való hozzáértésed, illetve azt, hogy mennyire szeretnél hozzájuk érteni a továbbiakban. A két halmaz egy nagyon jó kis metszetet ad. Nézzük, hogy miért.

Ma a fityók ára 20000 és 300000 között mozog. A 20000-esen valószín?leg m?szaki sincs, a 300000-es pedig tuti állapotú, talán egy kis tuning is befigyel. Állapottól függetlenül rá kell költened az autóra els? körben kb 50000-et (átírás 30000, kötelez? javítások kb. 20000 (err?l még írok kés?bb)). Emellett nem árt, ha van még tartalékban, az autó állapotától függ?en 50-100000 Ft-od, hogy ne gatyásodj le az els? hónapokban a javításoktól. Ez utóbbi költséget tudja nagyon lecsökkenteni, ha van némi affinitásod az autószereléshez. Megijedni nem kell, a fityónál csak a trabi primitívebb javítási szempontból, de arra nem árt el?re felkészülnöd, hogy (legalábbis az els? id?kben) nem lesz olyan 1000 km, ami alatt nem kell vmin javítani, igazítani egy keveset. Amúgy a fityóalkatrészek a nagyon olcsó kategóriába tartoznak, csak a szerel?k szoktak sokat elkérni óradíjkent, mert, mivel kicsi és várhatóan öreg autó, elég munkás a javítgatása (hozzáférés alkatrészekhez, berohadt csavarok, stb). No, remélem azért nem tántorítottalak el. A fityó igenis egy nagyon szerethet? autó (persze id?nként meg nagyon utálható... :) ).

Miután számba vetted szakértelmed és az el?bbieket, nagyjából kirajzolódik szemed el?tt, mennyit tudsz magára az autóra szánni. Én azt szoktam mondani, kb 200-230000-et érdemes rászánni, de annyit érdemes. Vállalkozóbb szellem?ek választhatnak a 130-170000-es kategóriából is. 170000-ért jó fajta '86-ost, vagy rosszabb állapotú '88-'89-est kapsz. 230000-be már egy igen jó állapotú '90-es is belefér. Ha olvastad a fityó történetét, akkor tudod, hogy 2000-ig gyártották. De azt is tudod, hogy Magyarországra csak 1990-ig importálták, így ennél újabbat találni enyhén szólva nehézkes, de ha találsz is, meglehet?sen gyanús...

A korosztály kiválasztásánál nem csak az árat érdemes figyelembe venni, hanem azt is, hogy te melyik fajtát szeretnéd magadnak. Talán furcsán hangzik, de a szoci fityó gyártása alatt is történtek fejlesztések. Röviden szólnék ezekr?l az átalakításokról, lényegesek.

Az els? széria 1977-t?l 1984-ig tartott. Ezen belül is volt 2 fajta. A legels?k még az amúgy is gyengénél még gyengébb és kisebb, 600-as motorral készültek. De még ebben az id?szakban áttértek a 650-es mocira. A 600-ast senkinek semmiképp nem javasolnám, de én személy szerint amúgy sem választanék ebb?l az id?szakból. Jellemz?jük a régi m?szerfal, a króm lökhárítok, a kúpos felnik. Alapvet?en csak szakiknak és m?gy?jt?knek ajánlanám. Nincs velük több gond mint a többivel, de a kúpos felni sok gondot okoz (pl. nagyon kevés olyan gumiszervíz van, amelyik tud ilyen felnit centírozni). Emellett ezek az autók már megfelel?en öregek ahhoz, hogy nagy eséllyel rohadjon vhol a futóm? is. Ráadásul ehhez a futóm?höz gyengébb fékrendszer is tartozik, és nem tudod a felniket kicserélni töml? nélküliekre (hogy ez miért érdekes, majd még írok).

A következ? id?szak az átalakulás id?szaka volt, 1984-t?l 1989-ig tartott. Ezen belül nagyon sok változást ért meg a fityó. 1984-85-ben kicserélték az ütköz?ket m?anyagra, a fékrendszert meger?sítették, és a felni is felvette a FIAT szabvány méretét a 4x98-ast, így kvázi csereszabatos lett. Ez azért jó, mert meg tudsz szabadulni a töml?s gumitól azzal, hogy mondjuk ráteszel egy zsiga felnit peres gumikkal (váltóméretre vigyázz!). Alapvet?en nem lenne gond a töml?s gumival, csak sajnos gyárilag a felniket nem kezelik le, csak sima m?anyag festékkel megfestik. Ez azután elkezd rohadni, kis darabkák válnak le róla, és állandóan kilyukasztják a töml?t. Nekem volt olyan, hogy egy héten 3x kellett ugyanazzal a gumival gumishoz mennem. Egy id? után már nem szórakoztató a kerékcsere... Ja, és ne felejtsük el, hogy a kúpos felni helyére elég nehéz alufelnit is találni, már ha ez számít vmit... :)

1987-ben új m?szerfalat kapott, rákerültek az oldalsó m?anyag díszlécek, függ?leges rácsozású lett a légbeöml?, átalakították a gyújtást duplatrafósra, így megszabadult az autó a gyujtáselosztótól (elvileg egyel kevesebb hibaforrás, de a tapasztalatok szerint a régi trafó tartósabb volt. Mondjuk azt el kell ismerni, hogy a rotor az elosztófedéllel elég sok hiba forrása lehet, ráadásul a duplatrafós megoldással a hibakeresés is egyszer?bb).

1988-89-ben nagyobb légbeöml?t kapott, generátoros lett (ez szintén egy fontos dolog, mivel a dinamó igen alulméretezettre sikerült), és az indítómotort is lecserélték a kulcsos megoldásúra.

Ezek voltak tehát a lényegi átalakítások. Én vagy egy jó állapotú 1986-ost, vagy egy jó állapotú 88-90-est javasolnék megvételre. Attól függ?en, hogy a régi vagy az új m?szerfalat részesíted-e el?nyben. Ez lehet, hogy furán hangzik, de pl. én is sokkal jobban szeretem a régi m?szerfalat, mert sokkal jobb dolgok hozhatók ki bel?le. Alapból az új mutatósabb, de valahogy egy kicsit snassz. Ez persze csak egy vélemény. Ett?l függetlenül, akármelyik évjáratot választod, jó, ha a végeredmény generátoros lesz, már ha nem akarsz télen tologatni... :) Egyébként nem kell megijedni, egy használt generátor beszereléssel, egyéb tartozékaival együtt is kijön kb 15000-b?l, úgyhogy ha veszel egy tuti 1986-ost 170000-ért, és belerakatod a gencsit 15000-ért, még mindíg csak 185000-nél tartasz, abból pedig csak egy rosszabb állapotú 1990-est kapsz. Mondjuk így gondolkodva vehetsz egy tuti állapotú 1983-ast mondjuk 120000-ért, átalakíttathatod a futóm?vet 50000-ért, vehetsz bele gencsit 15000-ért, és ugyanúgy 185000-nél tartasz. Ez a megoldás akkor lehet esetleg érdekes, ha a króm lök?st jobban szereted. Persze lehet, hogy akkor már inkább jobban jársz egy 1986-ossal, amire bontóban szerzel úgy 5000-ért króm lökhárítót... No, ez az eszmefuttatás csak azért volt itt, hogy bemutassam, az id?közbeni átalakítások annyira kicsik voltak, hogy ha van rá pénzed, bármikor át tudsz alakítani akár egy 1980-as fityót is 1990-esre. Az átalakításban a legnagyobb nehézséget a m?szerfal cseréje okoz.

Ha az el?bbiek alapján sikerült eldöntened, hogy melyik évjárattal szeretnél foglalkozni, elkezdhetsz körülnézni. Nézzük, mit nézz meg a kiszemelt fityón.

El?ször mindenképp nézd meg a kasztni állapotát. Ez talán a legfontosabb, mégpedig azért, mert a fityó javításának legdrágább része a kasztnizás és festés. Egy teljes kasztnizás kb 40000 körül szokott kijönni, egy teljes festést 80-100000-b?l lehet megúszni, ha nincs ismer?söd. Így én azt mondom, egy rendesen rohadó fityóval csak az foglalkozzon, aki amúgy is azt tervezte, hogy egyedi szín?re fújatja, különben igen drága mulatság. Egyébként elmondható, hogy ahol lehetséges, ott a fityó tud rohadni. Legjellemz?bb a sárvéd?k és a küszob rohadása, de gyakran rohad az ajtó és a csomagtartó alja is (a pótkerék alatt eldugulnak a vízleereszt?k és megáll benne a víz). Ha a sárvéd? elrohadt, nagy valószín?séggel javítani kell a doblemezt is. Hajtsd fel a pedálok alatt a sz?nyeget is, ha nincs leszigetelve jól a szélvéd?, ott is szokott rohadni. Ha a sz?nyeg alatti filc nedves, az már er?sen gyanús. Amúgy a kasztnielemek nem drágák (els? sárvéd? 2700, hátsó 3500, stb), de az óradíj ugyanannyi, mint egy nyugatinál. Meg hát a festék se lesz olcsóbb, mint egy Suzukira, hacsak nem Neolux-al akarod lefújni. De ugye nem? :) És ha már a kasztninál tartasz, azt is vizsgáld meg, volt-e vmi sérülés rajta, mert egy nagyobb karambolt bármennyire raknak rendbe, azért elcsavarodhatott a futóm?, stb, azt meg már nem lehet többé emberi áron rendberakni.

Ha úgy látod, részedr?l elfogadható a kasztni, nézd meg a futóm?vet. El?ször vizsgáld meg akormánym?vet. Ha jó a holtjáték, ok. Ha nem, akkor nézd meg, hogy a kormányszerkezet, ha az egyéb elemek okozzák (gömbcsukló, stb). Ha az el?bbi, az gáz, mert nagyrészt csereérett, és úgy 15000. Az utóbiak nem vészesek. Jó, ha nem lóg a segédkormány. Az nem túl nagy gond, ha rossz a kerékcsapágy 2-3000/db, de a függ?csapszeg ne legyen berohadva, mert az életveszélyes. Ezt a nehezen forduló kormányból lehet észrevenni. Ez azert is gond, mert akkor ez csereerett, es ha normalisra akarod megcsinalni, akkor az anyag 7000/db. Persze meg lehet oldani 3000/db-ból is, csak az nem lesz olyan tartós. Azt is nézd meg, mennyire lóg a függ?csapszeg. Ha már csereérett, akkor lásd az el?z? mondatot. Ha még nem vészes a lógása, nem gond. Megcsináltatni nem érdemes, csak m?szakira, vagy ha már tényleg nagyon lóg, mert az els? 200km-en úgyis újra lógni fog. Nézd meg azt is, az egyes futóm? alkatrészek mennyire rohadtak (hátsó leng?kar, stb), nem túl drága (7000HUF), de utal a tulaj autóval kapcsolatos gondolkodásmódjára... Ja, ne felejtsd el ellen?rizni a felnik és gumik állapotát, mert ott ugye csak csere lehetséges.
Próbáld ki a fékrendszert. Nem valószín?, hogy egyenletesen fog fogni, mert azt elég nehéz egy fityónál bel?ni, de ha már nagyon nem fog, az megintcsak a tulajt min?síti. Amúgy ha nem m?ködik rendesen, az sem vészes, mert kb 20000-b?l gyakorlatilag a teljes fékrendszer kicserélhet?, de akkor ez legyen az els?, amit megjavítasz (f?fékhenger 3500, fékmunkahenger 900, fékpofagarnitúra 1500, fékdob 2500).
Nézd meg a kuplung holtjátékát. A szerel?k nem nagyon szeretik a fityó kuplungtárcsát cserélni, pedig nem nagy meló, az anyagár kb 3-5000 Ft.
Próbáld ki, hogy ha bezártad a kormányzárat, nem akad-e a kulcs nagyon, amikor ki akarod nyitni. Ez arra utal, hogy eltörött a gyujtáskapcsoló belseje, teljes cserét igényel, anyagár kb 5000Ft, kicserélni kb 1 óra.
Nézd meg, milyen könnyen veszi a váltó a fokozatokat. A gyenge pontok az 1-es, 3-as, rüki. Ha a rüki helyett a 4-est veszi be, az nem gond, egy 300Ft-os alkatrész lazult le. Ha nehezen veszi az 1-est, 2-est vagy 3-ast, esetleg ki is ugrik bel?lük, akkor az már gázos, nemsokára fel kell újítani, vagy cserélni. Mindenesetre 20000 alatt nem fogod megúszni.
Jó, ha nincs eltörve a vezet?ülés rugója, kényelmesebb az ép ülés... :)
Ellen?rizd a lámpák m?ködését, keresd a kontakthibákat. Nem drágák az alkatrészek, csak egy kontakthibát megtalálni elég gázos. Gyenge pont a kormánykapcsoló, ha a lámpák nincsenek lerelézve, hajlamosak az érintkez?i beégni. Általában azzal jár, hogy a tompított elt?nik, csak refi és helyzetjelz? van. Sajnos nem, illetve csak nagyon nehezen javítható, 5500Ft. És ha már az elektronikánál tarunk, próbálj meg rájönni, mikori az akksi. Ha 3 évesnél öregebb, akkor lassan esedékes lesz a csere, feltéve hogy nem egy csodaakkuval van dolgod... :)
Ha a motor alapból jól m?köd?nek hangzik, akkor nem sokat tudsz róla meghatározni, csalóka. Jó, ha nincs kartergáz, egyenletes a járás, nincsenek fura zörejek (leesett turbina, stb). Ha van rá lehet?ség, csináljatok egy kompressziómérést, sokat meg lehet tudni bel?le. Szokták mondani, hogy figyeljük az indítást, milyen könnyen pöccen. Van benne vmi igazság, de egy rosszul beállított gyújtás is okozhatja, azért meg nem érdemes elvetni. Az se baj, ha nincs olajjal elárasztva a motortér, jobb a porszáraz... :)

Hirtelen ennyi jutott eszembe, ha lesz még vmi, természetesen b?víteni fogom a listát.
Ha megvetted és átirattad, van egy-két apró szerelés, amit mindenképp végezz el. Nem drágák, nem nehezek, de sokat számítanak.
A következ? szereléseket akkor is végezd el, ha a tulaj azt mondja, most csinálta. Nem éri meg a kockázatot.
Cseréld le az olajat (2.5l, kb. 1000/l), cseréld ki a gyertyákat (javaslom az NGK-t, 600/db, de csak 2 kell), légsz?r?t (350), vezérm?láncot (2600), pucold ki az olajsz?r?t (centrifugál sz?r?s, nem kell cserélni). Cseréld ki a megszakítót (300), ha rotoros, akkor a rotort (200) és az elosztófedelet (600) is. Ha elég kopottak a gyújtókábelek, azokat is érdemes (1000). Állítsd be a gyújtást, a szelephézagot, az alapjáratot, a benzín-leveg? arányt. De els? lépésként szerezd be a fityóbibliát. Ez egy kicsit nagyobb mint A4 formátumú, kb 300 oldalas szerelési kézikönyv, pl. a Pólus m?szaki könyvesboltjában is kapható 3000Ft körül.

Remélem, tudtam segíteni. Biztos, hogy kifelejtettem vmit, de egyrészt ha kiderül, pótolom, másrészt már ennyi mindent megnézni is elég izzó... :) Alapigazság, hogy nézz meg mindent, amit más autóknál is szoktak nézni, és jó, ha van veled egy másik szakért? is.


Qrucz, 2002. 09. 15.

Notice: Undefined index: login in /data/modulweb/includes/config.php on line 90

Notice: Undefined index: userid in /data/modulweb/includes/config.php on line 92

Notice: Undefined index: status in /data/modulweb/includes/config.php on line 93

Notice: Undefined index: login in /data/modulweb/includes/config.php on line 90

Notice: Undefined index: userid in /data/modulweb/includes/config.php on line 92

Notice: Undefined index: status in /data/modulweb/includes/config.php on line 93

Fórum


Notice: Undefined variable: e in /data/modulweb/modules/1.php on line 11

Notice: Undefined variable: e in /data/modulweb/modules/1.php on line 39

Notice: Undefined variable: e in /data/modulweb/modules/1.php on line 59

Notice: Undefined variable: e in /data/modulweb/modules/1.php on line 79

Notice: Undefined variable: e in /data/modulweb/modules/1.php on line 105

Partnereink



 

Közelgő találkozók

Képek


  • Gedeon121
  • Hirdetés
    Hirdetés
  • Hirdetés
    Hirdetés
  • Hirdetés
    Hirdetés
  • folytatódik
    baz

Notice: Undefined variable: e in /data/modulweb/modules/1.php on line 11

Notice: Undefined variable: e in /data/modulweb/modules/1.php on line 39

Notice: Undefined variable: e in /data/modulweb/modules/1.php on line 59

Notice: Undefined variable: e in /data/modulweb/modules/1.php on line 79

Notice: Undefined variable: e in /data/modulweb/modules/1.php on line 105

Hirdetés